Ellen-van-Dijk-Header vertical stripe

Ellen opnieuw wereldkampioene ploegentijdrit

WKPloegentijdrit 9cOp de eerste dag van het WK wielrennen in Doha, Qatar is Ellen wereldkampioene ploegentijdrit geworden. Na 2012 en 2013 is het voor de derde keer dat Ellen wereldkampioene wordt in deze discipline maar voor de eerste keer met het Nederlandse volkslied.

 

 

 

 

 

Het was warm, erg warm in Doha. Rond de 38 graden was het tijdens de tijdrit. Ondanks dat sommige ploegen door de hitte werden bevangen of al moesten overgeven tijdens de wedstrijd hield Boels-Dolmans 'het hoofd koel' en wist de snelste te zijn. Bij het eerste tussenpunt na 13,6 kilometer lag Boels-Dolmans 8 seconde achter op Canyon-SRAM. Maar ten opzichte van de andere ploegen plaatste Boels-Dolmans een versnelling en was over het tweede gedeelte van de race 24 seconde sneller dan Canyon-SRAM en was dan ook bij het tweede tussenpunt bijna 15 seconde sneller. Uiteindelijk wist Boels-Dolmans met 48,24 seconde verschil van de voormalig ploeg van Ellen te winnen. Natuurlijk was Ellen blij, maar gaf toe dat het vanzelfsprekend niet vanzelf ging.

 

Ellen

WKPloegentijdrit NOSHet is altijd heel zwaar, en de hitte maakt het een extra uitdaging. het is heel zwaar , maar ja maximaler dan maximaal kan je niet. Lekker dat we deze hebben gewonnen, dat dit er op zit in ieder geval. Je lichaam heeft tijdens de race heel veel energie nodig om af te koelen, en op een bepaald moment lukt dat niet meer. Je hartslag wordt hoger, je kerntempratuur die stijgt en dat zorgt ervoor dat je op gegeven moment een flinke klap krijgt ja.

 

Voor de derde keer startte ik in de favoriete ploeg. Het is altijd lastig om favoriet te zijn en die rol waar te maken, als iedereen dat al verwacht. Het is ook mooi dat het lukt in een Nederlandse ploeg en ditmaal het Wilhelmus te horen spelen. Dat maakt het extra speciaal. Ook is het een mooi vaarwel om zo afscheid te nemen. Het plan, "Het plan"? Gewoon ervoor gaan. We startten niet speciaal snel of langazaam. We wilden een hoge snelheid halen en dat vast houden. Rijden, gaan, winnen. Dat deden we.

 

Door de oortjes had ik door gekregen dat we achter lagen aan het begin. Dat is nooit heel lekker natuurlijk als je dat hoort, maar we hebben dat wel vaker dus ik weet dat je dan gewoon kalm moet blijven en moet doen wat je doet. We hebben een race strategie. Je kan niet in één keer het hele plan omgooien. Ik had er wel vertrouwen in dat het gat kleiner zou worden.  Het is niet dat we extreem rustig aan gedaan hebben in het begin, we zijn op een goed tempo begonnen want je kan het nergens laten liggen. Mijn taak is wel om lange beurten te doen (ik heb misschien iets te lang op kop gedaan), dat is gewoon zo. Maar we gaan gewoon heel erg hard. Het is niet dat ik alleen maar op kop fiets en dat de rest in het wiel zit te hangen. Nee, helemaal niet. Iedereen die doet maximaal zijn best en dat is ook nodig om te winnen. We wisten dat we goed op weg waren toen we de tijd van het tweede tussenpunt. Dat betekende immers dat we 22 tellen sneller waren tussen die twee punten. Toen wist ik dat we een hogere snelheid ontwikkelden, dat was goed voor het vertrouwen.

 

Een extra inspanning door de hitte wellicht vandaag, dus het is zaak nu alle focus op herstel te heben. Het is super mooi om hier weer wereldkampioen te worden, maar ik heb niet al te veel tijd om het hier te vieren met mijn ploeggenoten. Weer focussen op dinsdag nu.

WKPloegentijdrit NOS 1Samenvatting (NOS)

WKPloegentijdrit NOS 2
Huldiging